lørdag 20. september 2014

Enkeltnøstenes forbannelse

Eller, forbannelse var vel kanskje å ta i litt...
Men jeg tror ikke jeg er alene om å ha en bra mengde enkeltnøster i garnlageret mitt. Sånne som ikke har noen kamerat av samme garnmerke, i samme farge, eller av samme fargebad.


(Bildet er lånt fra Internett).

Noen av dem ble med hjem fordi garnet har flott farge. "Det kan jeg sikkert lage noe fint av en gang!"

Andre ble med hjem fordi jeg ikke har prøvd den garnsorten før. Ingen spesiell plan, med andre ord, men... "Det hadde vært spennende å prøve dette garnmerket også!"

Atter andre var ment til noe konkret, jeg hadde en plan. Men så ble det liksom ikke noe av, kanskje ombestemte jeg meg. Så ble det enda flere enkeltnøster.


Sånne enkeltnøster kan være ganske upraktiske. For all del, du kan strikke striper eller andre flerfargede mønstre av dem. Men ellers er det begrenset hva du får laget med dem. De kan rett og slett bli litt til frustrasjon der de ligger i garnlageret. I hvertfall kjenner jeg på det innimellom. Derfor blir jeg glad hver gang jeg finner et eller annet prosjekt som jeg kan lage med ett nøste. Som Nøstebarnhalsen for eksempel. Den lager du fint med f.eks. ett nøste babyull. Andre prosjekter hvor du kan klare deg med ett nøste er f.eks. pulsvarmere eller kopptue. Har du flere forslag, så si gjerne fra! :)

4 kommentarer:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Ja huff - dette er jo noe å kjenne seg igjen i... Jeg er stor fan av å kombinere enkeltnøster og farger. Du kan jo ta en titt hos meg på Ravelry. Her ser du hva jeg har brukt restenøster og restegarn til: http://www.ravelry.com/projects/Flowermouse?set=stash&view=thumbnail

Oddbjørg sa...

Her var det fargeglede! Ja, det har en tendens til å bli både heile nøster og mindre rester liggende. Som oftest bruker jeg de til striper på votter/lester. Det er liksom det enkleste, og lester er forbruksvare :-)
Ha en fin søndag!

Ida sa...

Tenker akkurat det samme :) Jeg har en tendens til å ikke helt stole på oppskrifter, så kjøper ofte et nøste ekstra. Det blir en god del ekstra nøster det, og jeg er ikke god på å bruke de på småprosjekter. Har en god del liggende i en eske, for å si det sånn. Småhåpløst! :)

Terese sa...

Det var veldig fine farger på disse nøstene dine da. Vet at det er noen små ting i den Myk start boka som jeg ser du har. Mener det er noen sokker/ sko som kan bli morsomme i en knæsj farge:) Hvis det er garn som ikke klør, så er små smettskjerf fine å strikken da.