tirsdag 1. mars 2016

Kakestempler.

I helga fikk jeg tak i noe jeg har tenkt på å kjøpe en stund, nemlig kakestempler. Det går nok an å kjøpe sånne flere steder, men mine er fra Clas Ohlson. Jeg fant fram en veldig grei kjeksoppskrift og i kveld ble det baking. 

Stempelet har 3 silikonstempler å velge mellom. Det ene er med et hjerte på.


Sånn så kjeksen ut med stempel, før steking.


Her er et av de andre to stemplene.


Ferdigstekt kjeks med hjertestempel,


og ferdigstekt kjeks med "Made with love".


I følge oppskriften skulle kjeksdeigen rulles til en pølse og deles opp i skiver. Jeg gjorde det, og dermed ble kjeksene litt ujevne i kantene. Litt rustikke, liksom. Kan man forresten kalle bakverk rustikt? Vet ikke jeg, men det hørtes nå litt stilig ut, ikke sant? ;)


Neste gang jeg lager sånne, tror jeg at jeg skal kjevle ut deigen i stedet og f.eks. stikke ut med et glass. Ikke at det har så mye å si om de er jevne i kantene eller ikke, men kanskje hadde det sett litt mer "proft" ut, på en måte? Men hovedgrunnen er at da hadde de blitt enda glattere oppå. Ser for meg at stempelet blir enda litt tydeligere da. Vi får se :)

3 kommentarer:

Bundingen sa...

Jeg har maken. Du minte meg på at jeg må bake slike kjeks til påske. Jeg venter to små-karer som sikkert har lyst på "kjekse".
Her snør det i dag, men etter meldingene å dømme trodde jeg faktisk det skulle komme mer. Men vinter er det, og den kommer nok til å vare lenge.

God onsdag fra Ingunn

Bodil sa...

Kule kjeksstempel :)
Svar på spørsmål: Eg brukar ca 65 gram, men det varierar litt i forhold til kva garn ein brukar. Så legg eg opp 92 m. Før eg startar på mønsteret på mitten, feller er 2 m. Dei aukar eg igjen etter mittmønstret. Håper du forstår. Ha ei fin helg :)

ANNEPÅLANDET sa...

Artig, sånn vil jeg også ha! :-)