torsdag 14. april 2016

"D e sånn en får arbe t å røkk"

Det pleide alltid min bestemor å si hvis hun måtte rekke opp. For dere som ikke er så stø i trøndersk, så betyr det "Det er sånn man får arbeidet til å vare". Og det hadde hun jo helt rett i. Så hvis du syns at du blir for fort ferdig med et strikkeprosjekt, så kan du jo strikke feil f.eks. og så rekke opp et stykke. 

Nei, det var nok ikke det at jeg syns jeg ble for fort ferdig, men strikket feil gjorde jeg. Og dermed måtte jeg rekke opp...


Jeg strikker Marius-kjole (sånn som disse) og hadde kommet et godt stykke på rillestrikken under armene. For å få til riller når man strikker rundt, så må man jo strikke annenhver omgang rett og vrang. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg, ca. halvveis i dette rillestrikkfeltet, strikket to vrangomganger etter hverandre. Det ble jo for så vidt rille likevel, i hvert fall på utsiden av kjolen. Men den ble seende litt annerledes ut enn de andre. Dessuten medførte disse to vrangomgangene at det ble glattstrikk på innsiden. Det har jo i grunnen ikke så mye å si, men rillefeltet ble på en måte litt svakere der da, ikke så stødig. Fungerte nesten litt som en brettekant gjør. Det er ikke sikkert noen andre hadde sett dette heller, men jeg har ikke noe lyst til å gi fra meg noe som ikke er bra. Så da måtte jeg rekke opp... Og med 136 masker på pinnen tar det litt tid, kan man si... Kjedelig! Men jeg ble da omsider ferdig, og nå blir det riktig :)

Så da satser jeg på at jeg kan vise fram ferdig kjole her på bloggen om ikke så altfor lenge.

Ha en fin kveld der du er!

4 kommentarer:

Bundingen sa...

Å rekke opp hører med når en strikker. Tror ikke det er så mange som unngår det. Jeg måtte rekke opp litt i dag jeg også, så du er i godt selskap.
Lykke til med innspurten!

Klem

Berit sa...

Det er en del av moroa, jeg har akkurat rekt opp en hel vrangbord som ble for stor :)
Nydelige farger du har på kjolen!

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Ah, kjenner igjen det der. Når man vet det og ser det, så er det ikke gøy å gi vekk. Skjønner deg godt. Ser ut til å bli veldig fin da :-)

Lisbeth sa...

Så fine farger😊. Rekke opp strikketøyet hører vist med😉. God helg!