søndag 24. juli 2016

Skjønnas-shorts

Da jeg var innom bloggen Timotei kom jeg på at jeg har jo også kjøpt et oppskriftshefte fra KlompeLOMPE (bildet er link til nettbutikken deres).


Så da ble det en liten Skjønnas-shorts i Sisu, fargen pudderrosa. Jeg strikket den minste størrelsen, altså 0-3 mnd, og det gikk med 62 gram garn. Har ingen spesiell mottaker, så denne blir vel en gave til noen som får en liten jentebaby en gang, antar jeg.


Var ganske sikker på at jeg skulle få til å strikke denne, men valgte likevel å "safe" med å strikke mønsteret til gutteversjonen i sidene. Ikke at jenteversjonen er så vanskelig med hullmønster heller. Men når man skal strikke noe man ikke har laget før, og mønsteret skal stemme nedover sidene hele tiden... Ja, du skjønner tegninga. Men så klarte jeg å gjøre en bommert likevel, selv om jeg valgte den enkleste varianten. Jeg leste rett og slett ikke oppskriften godt nok før jeg begynte, og fikk dermed ikke med meg at ikke alle pinnene i mønsteret skal gjentas. Bare de seks øverste i diagrammet... 


Men jeg fikk jukset det til så det ser i hvert fall ut som det er system. Helt oppe ved ribben er rillestripen nemlig så smal som den skal være, men nedover beina ble den dobbelt så bred... Strikket en smalere stripe helt nede på beina også, og så later vi som det skal være sånn :)


Til slutt et lite tips fra meg om du tenker å strikke en skjønnas-shorts: når du har strikket et lite stykke nedenfor ribbestrikken, så skal du ta opp midt framme på ribben til den såkalte leggen (der hvor knappene er påsydd). Men da har du allerede øket maskeantallet i forhold til på ribben, så da er det ikke bare å på en måte følge de maskene du har midt på da til ribben. Om du skjønner hva jeg mener... Poenget er i hvert fall at det kan være lurt å markere hvor du skal ta opp masker allerede mens du holder på med ribben.

Ja, og så er det alltid lurt å lese oppskriften godt før man strikker i vei ;)

1 kommentar:

Huldr sa...

Så fin, og nydelig farge også :)