søndag 15. januar 2017

Toving er skumle greier!

En av de første dagene i januar fant jeg ut at jeg skulle overraske ei venninne med å strikke tovede votter til henne. De skulle bli turkise, for jeg vet at det er en farge hun er glad i. Jeg skyndte meg til garnbutikken for å rekke å kjøpe garn før de stengte, for jeg ville ikke vente til dagen etter. Tenkte å kjøpe Fritidsgarn og bruke den oppskriften jeg alltid har brukt tidligere. Men så hadde de ikke rett farge... Damen i butikken foreslo Vamsegarn, for det hadde hun i hvert fall turkis av. Det er et garn jeg aldri har strikket av før, men jeg fant en oppskrift som passet og satte i gang. Jeg turte imidlertid ikke å vente til jeg hadde strikket begge vottene, men tovet den første votten alene. Bare sånn for å se hvordan det gikk. Resultatet ble bra, så da strikket jeg nummer to også :)


Men toving er skumle greier, altså. For resultatet blir så ulikt alt etter vasketemperatur og forskjeller fra vaskemaskin til vaskemaskin. Du strikker noe som ser bra ut, men samtidig er altfor stort. Naturlig nok, det skal jo toves... Så putter du det i vaskemaskina og krysser fingrene (eventuelt ber en bønn til høyere makter) for at det skal gå bra. Hvordan det blir vet du ikke før maskina er ferdig og du kan åpne døra... Heldigvis gikk det bra denne gangen også!


Da vottene var ferdige, var jeg så ivrig etter å få sendt dem at jeg glemte fullstendig å ta bilde. Så bildene i dette blogginnlegget er det mottakeren som har tatt :)

Jeg syns tovede votter strikket av Vamsegarn blir mykere, ikke fullt så kompakte som de jeg har strikket av Fritidsgarn. Ikke at Fritidsgarn-vottene er stive og upraktiske, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. 

Jeg har bestemt meg for at jeg skal bli flinkere til å skrive her i bloggen hvilken pinnetykkelse jeg har brukt, hvor mye garn som gikk med til prosjektene osv. Først og fremst fordi at det er kjekt for meg å vite om jeg skal strikke det samme senere en gang. Men kanskje kan det være snedig for noen som leser bloggen min også. I hvert fall, her er fakta om disse vottene:

Oppskrift: votteoppskrift kjøpt på den lokale garnbutikken. Hvor den kommer fra vet jeg ikke...
Garnmengde: i underkant av 2 nøster Vamsegarn
Pinner: nr. 5
Toving: tovet 1 gang på vanlig 40 graders-vask

1 kommentar:

Bundingen sa...

Vamsegarn er min favoritt, og det gleder meg at du har gjort de samme erfaringene! Og at vottene blir mykere med Vamsegarn er det ingen tvil om. Lykke til med neste par! Dette blir fine presanger, og det er kjekt å ha noen par på lur.

Ønsker deg ei fin uke!

Klem