onsdag 5. april 2017

Teppestrikking og marengs

På pinnene nå er blant annet et babyteppe. Jeg kjenner flere som er gravide nå, så det gjør ingenting om jeg viser det fram her på bloggen. De kan ikke gjette hvem av dem jeg strikker til likevel. Etter som jeg ikke vet om det blir jente eller gutt, så strikker jeg i en ganske nøytral farge, nemlig brunt. Mønsteret er det samme som jeg har brukt flere ganger før. "Why change a winning recipe", som det heter på nynorsk ;) Hvorfor bytte ut det mønsteret jeg vet blir fint og som funker veldig bra? :)


Nærbilde av mønsteret.


For noen dager siden lagde jeg en ny porsjon med marengs med hockeypulver i. Jeg har jo lest flere steder at det ikke må komme noe eggeplomme oppi eggehvitene, for da vil ikke marengsen bli stiv. Denne gangen kom det en liten dråpe eggeplomme oppi. Jeg visste at det godt kunne hende at det ikke kom til å funke da, men jeg fant ut at jeg skulle prøve likevel. Kunne så lite eggeplomme virkelig ødelegge for hele prosessen? Og det gjorde det... For å si det sånn; forskjellen på skinnende, stiv marengs og eggehvitesuppe er en dråpe eggeplomme... Ja, ja. Godt jeg hadde flere egg å ta av!

Ingen kommentarer: